//Van verdienste naar nieuw verdienmodel

Van verdienste naar nieuw verdienmodel

Veel MPS (managed print services) leveranciers zijn erg goed in het ontzorgen van de klant, lees ICT.

Door middel van intelligente software worden tellerstanden, toners, papier en veel machine-gerelateerde informatie automatisch naar de klant gestuurd. De leverancier staat al op de stoep voor onderhoud, daar waar de gebruikers de servicefunctie in het display nog niet eens opgemerkt hadden.

Kortom: de software rondom de MFP (multifunctional) of printer is een ingeburgerd feit voor de echte Managed Print Services leverancier. Alles in de organisatie is afgestemd om de zaak, lees ‘MFP’, draaiende te houden. En dat is een prima verdienste.

Dat hier niet meer het grote geld mee verdiend kan worden, is een doorn in het oog en veel leveranciers willen of kunnen nog niet toegeven dat dit verdienmodel sneller dan ze willen gaat verdwijnen. Nou ja, het verdienmodel verdampt net zo snel als de ijsblokken in Alaska of de Noordpool.

De meer realistische leverancier is uiteraard al lang bezig om een nieuw verdienmodel te koppelen aan MPS. Deze geeft toe aan het feit dat de gebruiker gewoon niet meer zoveel wil printen. Klanten willen met handige trucs het werkproces eenvoudiger en sneller kunnen maken, zodat ze nog productiever zijn. Het principe van 24 uur per dag overal kunnen of willen werken is een belangrijke.

Van print naar scan

De gebruiker bepaalt waar, wanneer en hoe de informatie beschikbaar moet zijn. Aandacht voor de MFP is er voor de enkele print, maar zeker voor het scannen van documenten. De informatie moet immers eenvoudig en logisch terug te vinden zijn, indien nodig. Maar hoe scannen we documenten zodanig dat zowel de baas als de medewerker er voor langere tijd iets mee kan? Centrale opslag en beveiliging van informatie zijn immers belangrijke ankers voor bedrijven.

Van MPS (managed print services) naar IM (informatiemanagement)

Het thema informatiemanagement komt hier om de hoek kijken. Daar willen MPS leveranciers hun ‘graantje’ van meepikken door klanten in het scanproces verder te begeleiden. Het zogenaamde Document Life Cycle principe, waarbij informatie wordt gecreëerd tot aan de laatste fase van vernietiging, is een nieuwe markt waar nieuwe verdienmodellen aan te koppelen zijn. Maar ja, kan de toch nog wat conservatieve printing business die ommezwaai aan? Dat is de vraag.

Van leveranciers naar informatiepartners

Informatiemanagement vergt anders denkende mensen. Documentprocessen analyseren is iets anders dan na te gaan hoeveel prints maandelijks op een MFP gemaakt kunnen worden. De vraag rijst dan ook of de klant kiest voor een MPS leverancier of dat ze hiervoor bij andere, meer gespecialiseerde, partners moet zijn. Kortom, het informatieproces loskoppelen van de MPS leverancier.

De behoefte aan een nieuw verdienmodel is er zowel voor de MPS- als voor de softwareleverancier. En de klant zoekt vooral hulp bij de analyse van haar documentprocessen. Welke gespecialiseerde organisatie gaat dit proces begeleiden om de optimale verbindingen tussen belanghebbenden te creëren?

2017-04-25T16:09:56+02:00